cursor

Golfer Teeing Off 3

Daisypath Friendship tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Followers

fcu communication

Saturday, January 23, 2010

tragedi berdarah...

video

ni masa kelas gimnastik....berlakunya tragedi berdarah..kenape?diorang ni main pusing2..tiba2 seorang mamat ni yang dikenali sbg G-jan telah mengalami pendrahan di hidungnya...itulah yg dikatakan sbg tragedi berdarah Pj3....

tahun baru, sem baru!

Nampaknya dah masuk semester 3 kami di Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus kota Bharu nie. Sekarang dah masuk sem 3, makin hari usia juga makin meningkat. Semester baru nie jadual padat gila. Mana tidaknya, setiap hari isnin sampai rabu mesti balik pukul 6 petang. Padat betul jadual sem nie. Semester ni jugak, kami sepakat untuk mencari dana bagi merelisasikan projek Kinabalu kami. Kami mencuba pelbagai inisiatif untuk mengorak langkah dalam projek yang kami rancangkan ini. semua kertas kerja sudah diluluskan, sekarang kami cuba mencari dana dengan mengadakan jualan2 makan seperti dadih, biskut, sosej dan selain itu, kami juga menjalankan projek cuci pada setiap hari ahad dan khamis. setakat ini projek akmi berjalan dengan lancar.

Antara inisiatif kami dalam mencari dana seperti membuka kedai 'CUCI'.

::+_iklan Cuci_+::


::+_cUci mOtOr Rm5_+::

::+_cUcI keReta Luar n DalaM RM10 Sahaja_+::

::+_cUcI jGn Tak cuCi_+::

SemestEr 2 Pismp

Best betul sem 2 nie...apa yang kami belajar sem ni ialah belajar renang. tiap2 ari ahad gerak la ke kolam renang. maktab tak ada kolam renang sendiri. kena la pergi ke kompleks sekolah. pengalaman berenang adalah satu perkara yang sukar dilupakan. pelbagai perkara dan gaya telah kami pelajari semasa kelas renang ini berlangsung. daripada tidak tahu asas berenang, sekarang kami boleh berenang. alhamdullillah bersyukur kehadrat ilahi kerana ujian amali yang telah diadakan bagi subjek ini dan keputusannya juga adalah kami semua telah lulus. selain itu, kami juga perlu menganjurkan pertandingan renang tertutup antara kami sahaja. walau bagaimanapun, kami telah menjemput pensyarah2 Jabatan pendidikan Jasmani utk memeriahkan pertandingan yang kami anjurkan dengan mengadakan acara utk pensyarah. selain itu, pertandingan ini dikira meriah juga walaupun ianya hanya disertai oleh kelas kami serta pensyarah Pj.
::+_just Nk bErpoSinG_+::

::+_aCarA pErEmpUaN niE_+::

::+_pArA pEnSyaRah Telah menGhAbIskAn AcArA_+::

Sem ni jugaklah kami telah diberi tugas untuk menyediakan pameran bagi Karnival Pendidikan Khas 2009. Karnival Pendidikan Khas telah dianjurkan pada bulan Julai iaitu pada 7 dan 8 Julai 2009. Pameran juga berlangsung selama dua hari. Perasmian dilakukan oleh Tan Sri Dato Haji Alimuddin.

Apa yang menarik di tempat pameran Jabatan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan yang telah berlangsung tersebut ialah penyertaan dua orang tokoh bagi sukan untuk warga Pendidiakn Khas. Tokoh yang telah dijemput ialah Anirawati dan Khairul sebagai tokoh jemputan di gerai Jabatan PJK tersebut.

Penlibatan mereka bukan sahaja di peringkat Malaysia, malahan telah merantau ke luar Negara bagi mewakili Negara ke peringkat ASEAN. Terdetikkah kita bahawa warga kurang upaya ini mampu mengharumkan nama mereka sendiri dengan kekurangan diri yang sedia ada. Semanagt yang ada dalam diri mereka dengan kekurangan diri itu menjadi suntikan semangat yang berkesan. Oleh hal demikian, kita sebagai manusia yang normal boleh melakukan apa sahaja jika dibandingkan dengan orang yang kurang upaya. Kenapa mereka yang kurang upaya boleh melakukan sesuatu yang memberangsangkan seperti mewakili Negara dalam sesuatu pertandingan.

::+_pErsIapAN PaMerAn_+::

::+_Dato aLimuddin melawAt ke TApak Pameran kamI_+::

::+_tOkoh PesErta ParalimpiK_+::

Subjek2 yang kami belajar sem ni jugak merupakan subjek killer lah...mana tidaknya, semua apa yang kami belajar masa sekolah perlu diserap kembali. Sesiapa yang mengambil biologi dahulu perlu refresh otak kembali kerana kami belajar mengenai anatomi dna fisiologi. selain itu, kami juga belajar tentang Pendidikan Kesihatan Seksualiti. Bagi Pendidikan kesihatan Seksualiti, kami telah mengadakan satu seminar dengan kerjasama Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian. Pengalaman untuk masuk ke makmal biologi dengan melihat rangka2 yang berasal daripada manusia sebenar yang telah diawet. Ada yang memikirkan ia adalah sesuatu yang mengerikan. Ada juga yang berani. ini kerana mayat2 yang tidak dituntut telah digunakan untuk sesi pembelajarn oleh pelajar2 perubatan.

::+_LawAtan ke mAkmal anatoMi_+::

Semester ini, kami juga sekali lagi perlu melakukan Program Bina Insan Guru. Kelas kami telah memilih Masjid Mukim Kg. Pauh iaitu di Panji.

“Kebajikan itu sebaik namanya, keramahan seramah wujudnya, dan kebaikan sebaik rasanya. Dari orang-orang yang pertama kali akan dapat merasakan manfaat dan semua itu adalah mereka yang melakukannya. Mereka ini akan merasakan ‘buah’nya seketika itu juga dalam jiwa, akhlak dan nurani mereka. Sehingga, mereka pun selalu lapang dada, tenang, tenteram dan damai.”

Program ini bertujuan untuk:

· Mendedahkan kaedah pengajaran dan pembelajaran kepada guru-guru pelatih.

· Mendedahkan suasana sebenar apabila berhadapan dengan murid-murid.

· Memberi pendedahan awal kepada guru pelatih untuk mengawal murid-murid apabila berada dalam kelas.

· Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian dan juga kehidupan bermasyarakat.

· Mewujudkan satu hubungan antara IPG dengan komuniti sekolah.

· Mengeratkan lagi hubungan sesama guru-guru pelatih.


PISMP sEm1

Semasa di semester 1 ini, buat kali pertama kami pergi perkhemahan dalam Program Bina Insan Guru di Tasik Kenyir. Kami bersama-sama unit Matematik 1, Pendidikan khas dan pra sekolah ke sana. Program Bina Insan guru bagi semester ini adalah untuk memperlihatkan ciri-ciri seseorang guru. terdapat beberapa aktiviti yang ingin ditonjolkan dan diberi pendedahan kepada setiap guru pelatih.

Pergerakan asas merupakan salah satu subjek yang terkandung dalam silibus untuk Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Pendidikan Jasmani semester satu. Pergerakan asas ini juga merujuk kepada pendidikan pergerakan dan ia juga dapat membantu dalam perkembangan fizikal, intelek, sosial, emosi dan jasmani individu. Justeru itu, ia dapat menyuburkan perkembangan diri individu. Selain itu, pendidikan pergerakan ini adalah satu bidang yang terkandung dalam sukatan pelajaran Pendidikan Jasmani KBSR sejak tahun 1999. Walau bagaimanapun, ianya terbahagi kepada empat komponen iaitu gimnastik pendidikan, gimnastik artistik, gimnastik irama dan pergerakan kreatif. Melalui pendedahan mengenai Pendidikan Pergerakan ini, para pelajar akan terdedah dengan keadaan alam fizikal kita. Secara keseluruhannya, pergerakan asas terdiri daripada tiga bahagian iaitu lokomotor, bukan lokomotor dan manipulatif alatan.

Lokomotor merupakan satu pergerakan yang bersifat dinamik. Ianya bersifat aliran gerakan atau aliran dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Contoh pergerakan lokomotor seperti berjalan, berlari, melompat, memanjat, menggelongsor, skip dan guling hadapan. Pergerakan bukan lokomotor membawa maksud pergerakan yang dilakukan dalam keadaan yang tidak bergerak dari satu tempat ke satu tempat atau melakukan aktiviti tanpa beralih tempat. Ia juga merupakan pergerakan dalam keadaan statik serta memberi penekanan terhadap keseimbangan. Contoh pergerakan bukan lokomotor ialah duduk, berdiri, bangkit tubi, merenggang, membongkok, menghayun, rebah, bangkit dan menolak. Selain itu, terdapat satu bahagian lagi iaitu manipulatif alatan merujuk kepada manipulasi alatan perlu melibatkan penggunaan objek seperti gelung, bola kecil, kayu, batang rotan, tali, pundi kacang dan sebagainya.

Bagi aktiviti berkenaan olahraga, tugasan yang disediakan adalah untuk membuat model balapan dan acara padang. Model-model berkenaan perlu mengikut kriteria-kriteria yang betul dan skala yang digunakan perlu tepat dengan skala asal. Model balapan dan acara padang ini menggambarkan sesuatu acara balapan atau acara padang yang berada di sekolah. Selain itu, terdapat juga amali olahraga bagi acara pecut dan ‘relay’.

Selain itu, bagi semester 1ini juga, sekali lagi kami perlu menjalankan 2.4km serta ujian kecergasan. satu lagi ilah permainan kecil.


::+_FounDATion pHysical EduCAtIon n HealTh_+::

FoUndAtiOn?Apa yANg kiToRAng BUAt yep? haaa...mAsa foUndation Nie La barU2 mAsuK Maktab...Tak RetI aPA2...MuLA2 tu TutOR kAMi 'Encik Zainol Abidin Zakaria....SeKAranG dah Tukar la PuLak...Masa FouNdation, Kami cuMa mElakukan gImnasrada dan SuKan mini...Gimnasrada nie Mcm gimnastik...bergerak dalam KumpUlan untuk membuat pelbagai gerak...salaH saTu AmalI masa foundation SeM 1 ni..selain Itu apa lagI kalU bUkan keNa Buat Amali KecErgaSaN...2.4 km, uJIan 2 lain ada jUgaK....hEhEhe...Nak tEngOk Muka Masa MudA2 atU awal2 masuK maktab? kaT bAwah nie adEr la sikit...

::+_hamper explorace_+::

::+_Latihan Gimnasradar_+::

>>gimnasradar...

yAng tu barU uNtuK FoUndAtion seM 1, Masa Sem 2 puLAk MACaM2 JUgak AktiViTi YANg DIjalAnKan...BerdasaRkAN Kpd MAta PelAjaran TPJ, KeLAs KitOrg nIe Kena MenganJurkan PeramInan TradIsiOnAl la pulak...bErbEzA DEnGan kelas laiN, kElas Kami selaku maJor Pj PerlU menGanjUrkan PerTanDinGan Layang2 Dan wAu CanTik...

::+_gambar kenangan semasa menganjurkan pertandingan layang2 & wau cantik_+::

tHen, kiToRang jUgak MeNganJurKan suKan dan rekrEasI di Lata bElatan...acarA sukanEka teLAh DipertAndIngKAN...progRam iNi tELah DiSertai olEh PPISMP PJ, PISMP PRA SEKOLAH & PPISMP SN. ProGram ini amat menyeronokkan. Setiap guru pelatih telah dibahagikan kpd beberapa kumpulan spt Wisata Alam Tang Kuban, Tempe Sohor, Geng Kaki Balut dan Belacan Berbiso. Setiap kumpulan mewakili warna kumpulan juga...Program ini dijalankan selama sehari sahaja.


seterusnya, kami juga bersama-sama senior Pj telah menganjurkan pertandingan Jogathon peringkat maktab.

selain itu, dalam memperkasakan bahagian pengelolaan, kami juga ditugaskan untuk menganjurkan pra kagum untuk pemilihan peserta2 untuk mewakili maktab ke pertandingan kagum. antara acara yang dipertandingkan ialah bola jaring, futsal, sepak takraw, bola tampar dan bola keranjang.

ada lagi program2 yg telah kami jalankan dan sertai sepanjang semester 2.....

Semester 3! semester akhir bagi program persediaan....sem nie kami perlu pergi camping di Taman Rehlah salah satu program Sukan rekreasi. first time naik bukit Paraksi...tempat org tgk anak bulan pulak tu...pengalaman baru dikala itu.


semester ini juga, kami perlu membuat persembahan kalistenik...terdapat 4 kumpulan...2 kumpulan lelaki dan 2 kumpulan perempuan...macam2 gaya serta persembahan yg ada.

pada akhir tahun 2008, Jabatan Pj serta pelatih2 Major Pj telah mengadakan anual dinner di Resort Pantai Cahaya Bulan...


p/s : serba sedikit sahaja mengenai foundation


Friday, January 22, 2010

ckt sEbanYak saL kamI....




NAMA : ABDUL QADIR JAILANI B. MUHAMMAD
ALAMAT : 172 MADRASAH KHAIRIAH, 16810 PASIR PUTEH.
KELANTAN.
NO. KAD PENGENALAN : 890401-03-5691
E-MAIL : -



NAMA : CHE AZIZAN BIN CHE RAZALI
ALAMAT : 78 JLN GUNUNG LAMBAK2, TMN GUNUNG LAMBAK,
86000 KLUANG, JOHOR.
NO. KAD PENGENALAN : 891106-01-5609
E-MAIL : south_gjan77@yahoo.com


NAMA :HABBIB EMIR A/L HASSAN
ALAMAT : KG. SIMPAI, 26700 MUADZAM SHAH,
PAHANG.
NO. KAD PENGENALAN : 891119-06-5429
E-MAIL : aweng_2kg@yahoo.com


NAMA : KHAIRUDDIN BIN KHAIDIR
ALAMAT :NO. 272-B KG. KETAPANG TENGAH,26600 PEKAN,
PAHANG.
NO. KAD PENGENALAN : 880730-08-5113
E-MAIL : kizarudean@yahoo.com


NAMA : KHAIRURRAZAQ BIN MOHD FADILAH
ALAMAT : LOT 228, JLN SK. PT. KEMANG, 83200 SENGGARANG,
BATU PAHAT, JOHOR.
NO. KAD PENGENALAN : 880627-01-5299
E-MAIL : mrpotato109@yahoo.com


NAMA : MAZLAN BIN MOHAMED
ALAMAT : LOT 590 KG. KUBANG GOLOK, 16300 BACHOK,
KELANTAN.
NO. KAD PENGENALAN : 890126-03-5047
E-MAIL : lan_mazon89@yahoo.com








NAMA : MOHAMMAD GHAZIDI AFDZAL BIN GHAZALI
ALAMAT : E-3A-3 TASIK HEIGHT APT, 57000 BANDAR TASIK SELATAN,
KUALA LUMPUR.
NO. KAD PENGENALAN : 891117-05-5577
E-MAIL : mista_dydie@yahoo.com


NAMA : MOHAMMAD SYAFIQ BIN CHE OMAR
ALAMAT : F8 KG. MELAYU WIRA DAMAI, 68100 BATU CAVES,
SELANGOR.
NO. KAD PENGENALAN : 890802-14-5701
E-MAIL : moscom89@hotmail.com


NAMA : MUHAMMAD HAFIZ BIN MUHAMAD ASHHAR
ALAMAT : JKR 4382/27 JLN SEMARAK,
54100 KUALA LUMPUR.
NO.KAD PENGENALAN :890825-14-5405
E-MAIL : apis89_kasihsayang@yahoo.com


NAMA : MUHAMMAD HILMI BIN MUHAMAD HANAFIAH
ALAMAT : LOT 1302 KG. BINJAI MANIS, BUNUT SUSU,
17020 PASIR MAS, KELANTAN.
NO. KAD PENGENALAN : 891006-03-6111
E-MAIL : sixoctober89@yahoo.com


NAMA : AMANINA IZZATI BINTI SABRI
ALAMAT : E5 PERUMAHAN KILANG SAWIT (F) NERAM,
24000 KEMAMAN, TERENGGANU.
NO. KAD PENGENALAN :890304-06-5434
E-MAIL :erna_piscesgirlz@yahoo.com.my







NAMA : ARBAIEYAH BINTI DRAOH
ALAMAT : NO.519 FELDA CHINI3, 26690 PEKAN,
PAHANG.
NO. KAD PENGENALAN : 891208-06-5260
E-MAIL : ray_rieya89@yahoo.com


NAMA : FATIN FARHAH BINTI AHMED
ALAMAT : LOT PT(B) 1308, TMN DAMAI, PDG SELISING,
18500 MACHANG, KELANTAN.
NO. KAD PENGENALAN :890314-03-5730
E-MAIL : faraatien@yahoo.com


NAMA : NORAFIDAH BINTI RASHID
ALAMAT : LOT 106, KG. WAKAF CHE YEH, JLN. KUALA KRAI,
15100 KOTA BHARU, KELANTAN.
NO.KAD PENGENALAN : 890720-03-5082
E-MAIL : nora_sarayena89@yahoo.com


NAMA : SITI HALEMAHTUN BINTI MD HATAR
ALAMAT : 160 A, KG. SERI BELAHAN TAMPOK,
83100 BATU PAHAT, JOHOR.
NO. KAD PENGENALAN : 890111-01-5086
E-MAIL : baby_ducklyn@yahoo.com


NAMA : SITI MARIAM BINTI KAMARUZAMAN
ALAMAT : NO. 115 JLN. JELAWAT, FELDA SG. RETANG,
27000 JERANTUT, PAHNAG.
NO. KAD PENGENALAN : 890513-06-5764
E-MAIL : am_ct89@yahoo.com


NAMA : SITI UMAIRAH BINTI HAMDAN
ALAMAT : KG. PARIT PERPAT DARAT, 83100 RENGIT,
JOHOR.
NO. KAD PENGENALAN : 890405-01-5188
E-MAIL : soulgurlz_504@yahoo.com


NAMA : TG. NUR FAIZAH BINTI TG. MUHAMMAD KHAIZUL ANUAR
ALAMAT : NO. 100 KG. GUA, 27100 KUALA LIPIS,
PAHANG
NO. KAD PENGENALAN : 890116-06-5322
E-MAIL : T_engku_pae@yahoo.com

NAMA : WAN RADZIAH BINTI WAN MAT
ALAMAT : 53 JLN. PEMUDA, 85000 SEGAMAT,
JOHOR.
NO. KAD PENGENALAN : 890501-23-5498
E-MAIL : budak_blues_slumber@yahoo.com.my


NAMA : NOREEN AQSHA GHAFOOR BINTI ABDULLAH
ALAMAT : NO.5, JLN. TEMBUSU21, TMN BKT RINTING,
81750 MASAI, JOHOR.
NO. KAD PENGENALAN : 890908-01-6350
E-MAIL : noreenyaash@yahoo.com


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...