cursor

Golfer Teeing Off 3

Daisypath Friendship tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Followers

fcu communication

Wednesday, September 28, 2011

ikhtiar hidup

Ikhtiar Hidup

1. Pengenalan

- Bermaksud, usaha untuk terus hidup dalam suatu keadaan genting atau ikthiar yang perlu dilakukan oleh seseorang ketika menghadapi ancaman dan masalah bekalan makanan.

- Merupakan salah satu aktiviti dalam pendidikan luar.

- Untuk menguji ketahanan mental dan fizikal para peserta.

2. Contoh-contoh situasi.

- Bekalan makanan yang dibawa habis.

· Boleh mencari buah-buahan, memburu binatang dan makan sayur-sayuran atau tumbuhan.

· Mencari sumber air. Contoh tumbuhan:

§ Buluh

§ Pokok pisang

§ Akar kayu

§ Pokok mempelas

· Sumber air lain seperti di gua.

- Diancam binatang buas.

· Taburkan sedikit belerang di unggun api.

· Pastikan makanan disimpan dengan baik.

- Membuat tempat berteduh jika tiada khemah.

· Pastikan kawasan selamat.

· Tidak terlalu jauh dengan sumber air.

· Menentukan jalan keluar ketika kecemasan.

3. Boleh mencegah situasi berikut berlaku melalui:

- Perancangan perkhemahan yang teliti.

- Mental > mempunyai pengetahuan mengenai pendidikan luar sebelum menjalankan aktiviti.

- Fizikal > mempunyai tahap kecergasan yang baik untuk melakukan aktiviti.

- Material > mempunyai peralatan yang secukupnya untuk menjalankan sesuatu aktiviti.

4. Kepentingan mempelajari ilmu ikhtiar hidup.

- OBJRKTIF

Kognitif

§ Memperolehi pengetahuan tentang asas-asas untuk ikhtiar hidup semasa di laut, di hutan, di bukit, di gunung-ganang atau sebagainya.

§ Memperolehi pengetahuan melalui alam semulajadi untuk mencari sumber makanan, tempat perlindungan dan punca-punca air.

§ Mempelajari pengetahuan asas dan langkah-langkah keselamatan semasa menjalani ikhtiar hidup.

Psikomotor

§ Dapat membina tempat perlindungan reka ganti untuk mengelakkan dari bahaya.

§ Mencari dan menggunakan sumber alam semulajadi sebagai sumber makanan untuk terus hidup.

§ Dapat bertindak dengan cepat dan tepat apabila menghadapi sesuatu situasi yang kurang baik.

Afektif

§ Membina keyakinan diri untuk terus hidup.

§ Memupuk nilai-nilai murni seperti berkerjasama dan bertanggung jawab.

§ Memperkembangkan minat terhadap alam semulajadi dan adapt menimati keindahannya.

5. Konsep mencari makanan dengan tujuan pemakanan (taste test).

· CIUM@HIDU
Potong sampel yang diuji. Renyuk hingga hancur. Cium bau menerusi deria bau, otak membuat penilaian / tindak balas yang berbau busuk atau tengik mungkin beracun / berbahaya dan memabukkan.

· GATAL KULIT
Kalau tiada bau tengik, sapukan sampel tadi pada kulit yang lembut seperti lengan / perut. Gosok selama 15 minit. Sekiranya gatal atau miang, tumbuhan itu mungkin beracun.

· BIBIR, LIDAH, MULUT
Seterusnya lakukan ujian dengan deria rasa bibir, lidah & mulut. Tumbuhan tadi yang dilenyakkan diletak terus pada bibir sahaja. Sekiranya tiada kesan tidak senang, barulah dikunyah lalu dikemam 10 minit. Jika terasa loya, panas, gatal, luahkan sampel itu.

· MENELAN (LALU MEMAKAN SELEPAS 3 JAM)
Sekiranya ujian-ujian tadi tidak menunjukkan tanda bahaya, telanlah dalam kuantiti sedikit, dan tunggu 3 jam sebagai reaksi sistem pencernaan anda. Jikalau selepas 3 jam anda berasa pening kepala, sakit perut, muntah-muntah, demam dan cirit-birit, maka, sampel tadi tidak harus dimakan. Jika tiada kesan negatif, makanan itu selamat dimakan selepas direbus.

6. TINDAKAN JIKA TERMAKAN TUMBUHAN YANG BERACUN

- Dalam keadaan ikhtiar hidup, jika kita termakan tumbuhan yang beracun tindakan kecemasan adalah seperti berikut :

I. Muntahkan tumbuhan tersebut dengan cepat.

II. Minum air bersih yang telah dimasak.

III. Makan sedikit arang kayu untuk mengeluarkan keracunan dalam badan.

IV. Dapat bantuan perubatan dengan segera.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...