cursor

Golfer Teeing Off 3

Daisypath Friendship tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Followers

fcu communication

Wednesday, September 28, 2011

study for exam ! PJM3112

Lgkh2 urus stor skn

-Ciri-ciri stor p’grusan stor pddkn jsmni

(i) Biasanya k’tua panitia t/jwb utk m’yelia stor pddkn jsmni.

(ii) Gru p’yelia stor t/jwb p’rlulah m’yedakn bku stok bg altn stor dgn kms kini.

(iii) Gru p’yelia stor t/jwb trima & m’beli p’raltn bru

(iv) Bku catatan brg k’luar msk p’rlu d sedakn bg m’rekodkn pgrkn altn.

(v) Gru p’yelia stor t/jwb m’buat p’m’riksaan stok sekurang-kurangnya sekali setahun.

(vi) Prtrn stor skn p’rlulah d rgka & dlaksanakn.

K’p’rluan Bilik Stor Pddkn Jsmni

(i) Ruang

Ruang utk smpn p’raltn yg ada m’stilah blh m’ampung k’p’rluan altn d samping x m’rosakkn altn. Saiz yg sesuai utk stor pddkn jsmni ialah lbh kurang 300 kaki p’rsegi. Saiz stor pddkn jsmni b’gantung k’pada tiga p’rkara jns & jmlh altn yg dsimpan jns skol & saiz skol.

(ii) Rak

Bg m’goptimumkn ruang p’yimpanan rak p’rlulah dbina d stor pddkn jsmni. Rak yg d bina p’rlulah b’sesuaian dgn saiz brg yg hndk d ssn. Brg yg dssn hndklah dlm k’dudukn t’atur & senang d capai. Ini b’tujuan utk m’yenangkn prss smpn & m’gambil brg.

(iii) Lokasi

Lokasi yg sesuai bg stor pddkn jsmni ialah d bangunan yg b’hampiran dgn pa&g. Ini b’tujuan bg m’gelakkn masa t’buang dlm prss smpn & m’gambi brg. Kita jg p’rlu m’astikn lokasi stor skn x t’p’cil sehingga m’udahkn p’curi m’ecah msk stor pddkn jsmni.

(iv) Tingkap

Tingkap stor skn sekiranya besar akn m’yebabkn cahaya matahari msk. K’adaan yg panas akn m’yebabkn alt yg dbuat dr kain

yg d tenun, alt-alt kulit & alt-alt yg tahan panas akn rosak.

(v) Siling

Siling biasa bg bangunan ant 8 hingga 12 kaki, k’tinggian siling b’gantung k’pada altn yg hndk kita simpan. Sekiranya kita hndk

smpn galah panjang, tinggi stor p’rlulah m’punyai k’tinggian yg sesuai.

(vi) P’redaran Udara

P’redaran udara p’rlu bg m’astikn brg yg tahan lama & m’gelak bau yg x m’yenangkn dlm stor pddkn jsmni.

Tingkat k’cil atau ruang udara p’rlu d sedakn d bilik stor pddkn jsmni bg m’benarkn p’galiran udara.

(vii) Kslmtn

B’bagai lgkh kslmtn p’rlu d ambil bg m’jamin kslmtn altn & p’gguna. Ant yg harus kita fikir & pastikn ialah:

􀁸 Bangunan yg dtmptkn stor skn kkh utk m’gelak d cerobohi. Ssn alt b’dasarkn kslmtn cthnya alt yg b’at p’rlulah d ssn d bahagian bwh rak smpnn.

􀁸 Altn yg tajam p’rlulah d ssn scr m’egak dgn bahagian yg tajam m’ghala k’ bwh.

M’astikn altn yg d buat dr logam spt lembing & lain2 dlm k’adaan k’ring sblm d simpan bg m’gelak karat.

􀁸 M’astikn tiada alt yg b’sepah d lantai bg m’ggelakkn kita t’pijak yg blh m’yebabkn k’cederaan k’pada kita.

􀁸 M’astikn stor pddkn jsmni x sesak k’tika m’gambil & m’ulangkn altn. Gunakn sstm m’benarkn pljr t’tentu sahaja yg m’gambil brg & pljr yg lain tunggu d luar.

M’astikn altn yg d buat dr kayu spt kayu hoki & lain2 dlm k’adaan k’ring sblm d simpan bg m’gelak reput.

Prtrn m’gambil brg & m’ulangkn brg p’rlulah d p’rk’nalkn & d kuat kuasa.

M’astikn stor sentiasa kms & t’atur

M’yedakn altn spt k’reta sorong bg m’udahkn p’mindahan brg scr pukal.

(viii) Pintu

Saiz pintu stor skn b’gantung jns brg yg hndk dsimpan. Cthnya jika kita ingin smpn alt yg lebar & tinggi spt tilam lmpt tinggi, pintu stor pddkn jsmni p’rlulah lebar & tinggi. Pintu

yg x sesuai mungkin m’yebabkn k’rosakn k’pada alt-alt & jg blh m’cederakn mrd. Pintu p’rlu d lengkapi dgn altn kslmtn & dbina dgn kkh spy brg pddkn jsmni blh d kawal

& m’gelak stor dr d cerobohi dgn mudah.

(g) P’jagaan P’raltn

P’yalahgunaan altn pddkn jsmni adlh p’yebab utama altn pddkn jsmni mudah rosak. M’an&g k’adaan d skol sekarang kurang

gru pddkn jsmni, k’banyakn gru-gru yg m’gajar pddkn jsmni bkn lulusan pddkn jsmni.

Sbg k’tua panitia kita p’rlu m’b’i p’erangan tentang p’yalah gunaan altn oleh pljr yg akn m’yebabkn brg-brg pddkn jsmni

rosak. Ant p’yalahgunaan trsbt ialah:

(i) Duduk d atas bola

(ii) M’yepak bola yg bkn bola sepak spt bola tampar, bola jaring & lain2

(iii) M’getuk-getuk altn spt kayu hoki, baton & lain2

(iv) M’gheret brg-brg yg d buat dr knvas atau kain atau mat’ial yg lembut cthnya tilam lmpt tinggi & lain2.

P’rkara yg prlu dfikirkn utk m’elolakn sesuati ptndgn

Lgkh-lgkh dlm M’laksanakn P’gelolaan

(i) M’bahagikn Tugas Scr Sp’sifik

K’b’k’sanan dlm p’gelolaan banyak b’tumpu k’pada p’mbahagian tgsn scr sp’sifik k’pada mrk yg dp’rt/jwb.

Faedahnya - indvidu yg m’jalankn tgsn yg sp’sifik & sama akn lbh mahir

- m’bantu m’p’rtingkatkn kmhrn & m’jamin p’capaian mtlmt

(ii)P’mbahagian Tugas B’dasarkn Kumpulan /Unit K’cil

-dpt m’bantu k’tua m’antau angta d bwhnya b’dasarkn kumpulan yg telah dtetapkn.

- bekrjasama dgn angta lain serta m’antau p’laksanaan tugas.

(iii) M’b’ikn Autoriti & T/jwb

- b’dasarkn portfolio masing-masing

- K’tua m’iliki autoriti yg blh dkaitkn dgn p’milikn kuasa

- kuasa yg wjd dr phk atasan & dturunkn m’gikut k’p’rluan tugas.

- T/jwb m’rupakn 1 bentuk akauntibiliti t’hadap tgsn yg dt’ima. (

iv) M’entukn Span of Managem’t

b’maksud jmlh angta yg akn dtugaskn bg 1-1 kumpulan atau unit. Jmlh angta m’entukn k’jayaan sesuatu tgsn.

 tlalu sedkit angta akn m’gurgkn k’b’k’sanan krja,

 t’lampau ramai k’tua hilang kawalan t’hadap angta bwhan

(v) M’gkrdnasi Smbr Organisasi

- usaha kolektif yg dlakukn bg m’’uhi objektif organisasi.

- Krdnasi m’rujuk k’pada kaedah p’ggabungan, integrasi & k’seragaman d ant kumpulan & unit-unit lain.

Faedah P’gelolaan

(i) Tndkn yg dambil akn lbh b’k’san

(ii) M’ggunakn sgla smbr yg anda dgn lbh efektif & efisien

(iii) M’bantu & m’udahkn prss m’letak tgsn & t/jwb k’pada indvidu yg b’k’naan

(iv) M’bantu m’wjdkn 1 sstm p’laksanaan & p’gawalan yg b’k’san

P’grusan Smbr Manusia

----Organisasi m’rupakn 1 sstm yg mana smbr manusia m’rupakn salah 1 fungsi yg m’ggerakkn sstm b’k’naan. P’grusan smbr manusia p’rlu m’iliki hubungan selari dgn strategi-strategi organisasi yg telah drancang. Ini b’makna dlm setiap p’grusan smbr manusia ianya p’rlu dlaksanakn scr t’ancang bg m’bantu p’rlaksanaan srtratgi2 organisasi. Xtvt yg dlaksanakn ini m’rupakn 1 prss yg b’t’usan (ongoing) & p’rlu m’lalui prss-prss, spt m’entukn k’p’rluan smbr manusia dlm organisasi, m’dptkn calon yg b’k’layakn, m’bangunkn p’krja & m’gekalkn p’krja yg b’k’layakn.

M’entukn K’p’rluan Smbr manusia

• P’rancangan smbr manusia

M’arik minat calon b’k’layakn

•P’grekrutan/P’gambilan

• P’milihan

P’mbangunan p’krja b’k’layakn

• Orientasi

• Lthn

• P’ilaian Prestasi

M’gekalkn p’krja b’k’layakn

• Gnjrn k’wangan & manfaat p’krjaan

• P’misahan p’krja

Prss p’grusan smbr manusia

- K’p’rluan m’entukn k’p’rluan smbr manusia bg ssbuah organisasi p’rlu drancang scr teliti & m’gambil kira p’lbagai faktor yg b’kaitan dgn p’rancangan ssbuah organisasi. Jadual d atas m’unjukkn bg m’dptkn (p’gambilan & p’milihan), m’bangunkn (orientasi, lthn & p’ilaian prestasi) & m’gekal atau m’isahkn p’krja (p’mb’ian gnjrn & p’misahan) m’rupakn 1 senario yg saling m’erlukn ant 1 sama lain. Situasi akn dpt durus dgn baik jika a&ya p’rancangan yg t’ssn rapi dlm m’gendalikn prss ini. Oleh yg demikian, k’p’rluan k’pada p’rancangan smbr manusia bg organisasi pddkn jsmni & skn amatlah dp’rlukn.

Prss Komunikasi( elem’)

(a) P’ghantar atau P’yampai - M’rupakn Indvidu yg M’ulakn Komunikasi Trsbt

(b) M’t’jemah (Enkod) Sblm msj dhantar, p’ghantar akn m’t’jemah maksud k’pada p’rkataan & gerak angta adlh takluk k’pada faktor kmhrn m’gkod, p’ilaian kmhrn m’gkod, p’ilaian k’blhan p’erima utk m’ahami simbol yg dgunakn, & judgm’t tentang k’patuhan simbol trsbt, p’galaman lepas, status, pddkn & k’adaan emosi k’tika komunikasi dmulakn.

(c) Msj Msj m’punyai simbol lisan & bkn lisan yg dgunakn utk m’yampaikn maksud k’pada p’erima. Msj blh dhantar m’lalui p’lbagai m’dum, yg p’tingnya ialah p’milihan m’dum yg b’sesuaian utk tujuan komunikasi

(d) P’erima. Indvidu yg Dtujukn Sesuatu Msj

(e) Dekod Setelah trima msj, p’erima akn m’tafsir simbol yg dgunakn utk m’ahami maksud p’ghantar msj trsbt. Komunikasi efektif b’laku apabila p’erima & p’ghantar msj m’punyai k’fahaman yg sama drpada msj. P’rselisihan faham b’laku apabila maksud p’ghantar dsalahtafsirkn oleh p’erima.

(f) Gangguan adlh sebrg faktor dlm prss komunikasi yg m’gganggu p’rtukaran msj & p’capaian maksud b’sama. Gangguan b’laku d mana-mana dlm prss trsbt, cthnya gangguan semasa m’gkod msj, statik dlm talian telefon, k’letihan, & simbol yg dgunakn.

(g) Maklum balas ialah respon p’erima t’hadap msj yg telah dtafsirkn. la m’libatkn p’mbalikn prss komunikasi d mana p’erima m’jad p’ghantar & m’ghantar msj atau maklum balas k’pada p’ghantar yg kini m’jad p’erima. Maklum balas amat p’ting bg m’bantu p’grus m’tafsirkn k’b’k’sanan komunikasi mrk.

Motivasi

Definisi- Arah & intensiti usaha seseorang indvidu (Sage, 1977). Ianya

b’sifat neutral.

a. arah - m’dekati atau m’gelakn dri dr situasi t’tentu.

b. intensiti usaha - takat usaha seseorang utk m’dekati atau m’gelakkn dri dr situasi trsbt.

Smbr

a. Intrinsik (dlman) - b’dasarkn k’yakinan dri, k’blhan,k’mahuan & k’inginan utk m’lakukn sesuatu xtvt

b. Ekstrinsik (luaran) - b’dasarkn gnjrn (positif/negatif),orang t’sayg, p’rsekitaran.

Motivasi & Gnjrn

Gnjrn yg dt’ima blh m’ingkat atau m’urunkn motivasi indvidu.

a. P’mb’ian gnjrn b’bentuk ekstrinsik spt trofi,anugerah skn ataupun biasiswa skn yg dtafsirkn sbg p’giktirafan t’hadap k’blhan atlit, dpt m’ingkatkn motivasi intrinsik atlit trsbt.

P’mb’ian gnjrn b’bentuk intrinsik spt pujian atau snymn jrlth yg dtafsirkn sbg p’giktirafan t’hadap k’blhan atlit dpt m’ingkatkn motivasi intrinsik atlit trsbt.

b. P’mb’ian gnjrn b’bentuk ekstrinsik spt trofi,anugerah skn ataupun biasiswa skn yg dtafsirkn sbg m’gawal atlit trsbt akn m’gurgkn motivasi intrinsik serta k’seronokn atlit b’k’naan. P’mb’ian gnjrn b’bentuk intrinsik spt kata-kata

semangat atau p’rangsang yg dtafsirkn sbg m’gawal atlit trsbt akn m’gurgkn motivasi intrinsik serta k’seronokn atlit b’k’naan.

Kmhrn M’otivasikn Dri Ant teknik yg biasa dgunakn utk m’otivasikn dri indvidu adlh p’etapan mtlmt p’rlakuan & kata-kata

rangsangan dri.

a. P’netapan mtlmt

1 prss kognitif yg dgunakn utk m’ingkatkn

prestasi dgn m’buat sasaran t’tentu yg sentiasa

dnilai sbg panduan utk m’capai sasaran trsbt

Tahap-Tahap P’etapan Mtlmt

Mtlmt Jangka Panjang

1) Mtlmt t’akhir dlm p’rancangan seseorang atlit atau paskn dlm m’capai sasaran yg dtetapkn.

2) Mtlmt Jangka Sederhana

Mtlmt p’rtengahan dlm p’rancangan seseorang atlit atau paskn utk m’ilai sama ada atlit atau paskn trsbt b’ada d landasan yg betul utk m’epati mtlmt t’akhir.

3) Mtlmt Jangka P’dek

Mtlmt harian atau mingguan yg dgunakn utk m’ilai sama ada atlit atau paskn trsbt b’ada d landasan yg betul utk m’epati mtlmt jangka panjang.

4) Mtlmt trsbt m’ainkn p’ranan sbg p’mangkin utk m’otivasikn indvidu trsbt dsamping m’jad panduan (kayu ukur) utk m’ilai sama ada apa yg drancangkn m’epati mtlmt.

b. Kata-Kata Rangsangan Dri

Kata-kata p’rangsang atau p’rkataan yg blh dgunakn utk m’ingkatkn motivasi, k’yakinan dri serta intensity usaha seseorang indvidu atau paskn. Blh b’bentuk slogan-slogan t’tentu (Cth: Malaysia Blh) ataupun p’rkataan yg m’ggambarkn ciri-ciri t’tentu ("kuat spt harimau"), kata- kata hikmat ("andalah yg t’baik"), (you're the best) serta doa.

Skim P’rsijilan Jrlth K’bangsaan

P’ranan Lembaga K’jrlthan K’bangsaan

(a) M’wjdkn skim p’sijilan k’jrlthan k’bangsaan.

(b) M’yusun & m’ggubal kurikulum k’jrlthan.

(c) B’tindak sbg p’yelaras dlm semua k’giatan k’jrlthan d ant P’r1an Skn K’bangsaan yg m’gawal skn.

(d) M’laksanakn apa-apa tugas dr masa k’ semasa b’hubung dgn k’jrlthan yg darah oleh M’t’i Belia & Skn.

Objektif skim ini adlh utk :

(a) M’latih, m’lengkap & m’ingkatkn p’getahuan

jrlth dlm bi&g sains skn, p’gkhususan skn & praktikal dgn tujuan dpt m’ajukn lagi prestasi serta p’capaian atlit k’bangsaan.

(b) M’wjdkn 1 prog yg sstmatik utk m’ambah bilangan jrlth & m’yedakn p’luang k’pada jrlth m’ingkatkn p’getahuan dlm bi&g k’jrlthan.

(c) M’wjdkn 1 sstm & p’dekatan yg profesional serta saintifik dlm bi&g k’jrlthan k’ arah m’ajukn skn negara.

(d) M’yelaras & m’laksanakn semua prog & xtvt p’sijilan k’jrlthan d semua p’ringkat.

k’san dadah(st’oid)k’pada atlet..

Dadah st’oid adlh sejenis hormon sintetik testost’one. Br ksn:

1)botak,2)jerawat,3)p’numbuhan bulu di muka

TID

6 elem’ p’ngukuran bat’i ujian TID:
-antopom’trik
-k’tangkasan
-k’kuatan
-k’pantasan
-kuasa eksplosif
-daya thn fizikal

bentuk bat’i ujian TID
-b’at
-tinggi
-baling bola k’ranjang
-4x10m ulang alik
-lompat jauh b’diri
-20m lari p’cut

-1.6km/800m b’lari/b’jalan..
masalah b’kaitan TIID
-k’kurangan jrlth pakar
-k’kurangan k’mudahan
-asas kmhrn motor yg x dik’mbangkan
-ind x m’getahui sukn yg paling sesuai utk diri sendiri
-politik dlm skn
-k’banyakn TID hanya t’tumpu kpd k’blhan fizikal shj.
-generasi muda xsuka dik’laskan
-tingkahlaku ibu bapa yg x b’i galakn

Faktor k’agresifan dlm skn

i. K’bangkitan fisiologi - K’bangkitan fisiologi dlm skn b’kait rapat dgn suhu di p’sekitaran & bunyi bising p’nonton. Suhu p’sekitaran b’kait rapat dgn k’cenderungan utk b’tindak secara agresif krn ia m’yebabkan p’main b’asa kurang selesa, rimas & mudah marah.

Just’u itu, k’silapan yg sedikit atau tindakn yg dianggap k’tlaluan yg dilakukan oleh orang lain k’ atas p’main ini akn m’jadi p’ncetus k’pada p’main t’sebut utk b’tindak secara agresif. Manakala k’bisingan p’nonton di stadium atau gelanggang blh m’ingkatkan k’bangkitan p’main sehingga ia blh m’ggugat prestasi p’main t’sebut. K’bisingan yg tinggi akn m’rangsang k’agresifan.

ii. P’sepsi ind yg dikasari - K’agresifan akn m’ingkat apabila bakal mangsa m’rasakn bahawa beliau akn dikasari oleh phk lwn. Dlm konteks ini, p’sepsi tentang niat p’main lwn utk m’gkasari seseorang ind adlh lbh kukuh dari k’kalahan atau suasana p’tandingan dlm m’cetuskan tindakn yg agresif dikalangan p’main. Oleh itu, p’main yg m’jangkakn bahawa beliau akn dikasari akn b’tindak dgn cara yg sama k’ atas phk lwn.

iii. Takut k’pada tindak balas yg dit’ima – Takutkan tindak balas yg dit’ima dari p’main paskn lwn lazimnya akn m’gurangkan p’lakuan agresif dlm sesuatu p’lwnan skn. Dgn kata lain, setiap p’main akn m’ghormati paskn lwnnya & masing-masing cuba utk m’gatasi lwnnya tanpa b’tindak agresif.

Bagaimanapun, akn sampai satu tahap dimana setiap p’main mula m’cabar lwnnya & tindakn ini akn m’jadikan suasana p’lwnan m’jadi lbh sengit. K’sannya, tindakn atau p’lakuan yg agresif akn m’ingkat krn setiap tindakn yg agresif akn dibalas dgn tindakn yg sama ataupun lbh, utk m’unujukkan siapa yg lbh hebat. Akhirnya, p’lakuan agresif akn sampai k’ k’muncaknya jika p’lwnan tidak dikawal dgn baik.

iv. P’bezaan Mata atau Jaringan - Kajian dibuat k’atas p’mainan bola sepak & hoki ais m’dpti semakin besar b’bezaan mata atau jaringan, semakin banyak k’kasaran yg akn dilakukan oleh p’main paskn yg se&g k’tinggalan ( Cox 1999 ).

v. Lokasi P’lwnan - Biasanya paskn yg b’main ditmpt sendiri akn b’tindak lbh agresif krn mrk m’dpt sokongan p’nyokong sendiri serta ingin m’jaga maruah paskn sebagai tuan rumah. Bagaimanapun, m’urut Russell (1981), ia b’gantung k’pada corak k’agresifan yg ditonjolkan serta jenis skn yg dip’tandingkan.

Bagi skn bola sepak, paskn yg b’main di tmpt lwn biasanya lbh agresif krn mrk ingin m’mp’tahankan k’dudukan mrk, manakala bagi hoki ais, ia adlh sama jika b’main di tmpt sendiri ataupun di tmpt lwn (Cullen&Cullen, 1975).

vi. Kptsn P’tandIngan - P’main paskn yg tewas m’rasakn bahawa pasknnya tidak b’p’luang utk m’ang, lazimnya lbh agresif jika dibandingkan dgn p’main paskn yg m’m’angi p’lwnan t’sebut. Ini mungkin krn k’cewa b’dasarkan Toeri Frustrasi-Agresif ( Cullen & Cullen 1975 ).

vii. K’dudukan Paskn Dlm Liga - Paskn yg b’ada di k’dudukan tmpt t’atas dlm liga lazimnya kurang agresif jika dibandingkan dgn paskn yg b’ada di k’dudukan t’bawah liga. Jika dilihat dari sudut Teori Frustrasi-Agresif, paskn yg b’jaya lazimnya sudah m’capai mtlmt mrk se&gkan paskn yg di bawah k’cewa krn gagal m’capai apa yg diidamkan. Dgn itu, mrk akn b’tindak secara agresif utk m’luahkan tekanan yg ditanggung.

viii. Jangka Masa Dlm P’mainan - Secara umumnya, p’lakuan agresif dlm sesuatu p’lwnan lazimnya akn m’ingkat sejajar dgn p’ningkatan masa p’mainan. Bagaimanapun, k’nyataan ini jg b’gantung k’pada jenis p’mainan. Yg jelas, k’agresifan jarang b’laku pada awal masa p’mainan.

ix. P’nggunaan St’iod - Salah satu sebab p’ngharaman p’nggunaan st’oid dlm skn ialah krn k’san sampingannya. Antr k’san sampingan p’nggunaan st’oid adlh p’ningkatan k’agresifan ind yg m’gambil atau m’ggunakn st’oid. Just’u itu, sebagai jrlth atau mrk yg t’libat dlm skn, p’lu m’mastikan agar atlet tidak t’libat dlm p’ngambilan bahan t’larang ini demi k’baikan orang lain.

ETIKA DLM SKN

How to improve fair play

-tingkatkan mutu p’ngadilan

-denda p’mian ikut k’salahn

-p’mian b’sikap pro

-b’i insentif & galakn

P’mainan fair play

- dkaitkn dgn ssuatu pmainan dlm bdg skn

- ‘fairplay’=1 situasi pmainn brsh n adil

- Unfaiplay=pmainn yg xadil n ada unsr pnipuan n kkasaran dlm ssuatu pmainn

Etika skn
suatu panduan tingkah laku yg harus diamalkan k’tika b’skn. Ahli skn yg b’etika dpt m’wjdkan suasana skn & p’mainan yg harmoni. Etika seharusnya m’jadi p’gangan setiap atlet, jrlth, p’ngurus paskn, p’gawai k’johanan, phk p’nganjur & p’minat skn.

Etika dlm skn dpt m’wjdkan budaya beskn yg sihat. Atlet & p’nonton p’lu m’mahami & m’gamalkan etika k’tika b’skn. Etika yg p’lu diamalkan oleh atlet & p’nonton dlm skn & p’mainan adlh sep’ti b’ikut:

ATLET
• M’matuhi un&g-un&g & p’aturan p’mainan
• B’tanding dgn p’nuh semangat k’sknan
• M’mpam’rkan mutu p’mainan yg tinggi
• B’sikap amanah & tidak m’gamalkan rasuah
• M’ghormati p’gawai skn & phk lwn
• M’jauhi sikap m’m’tingkan diri dlm p’tandingan
• M’gawal emosi & tidak t’p’ngaruh dgn tindakn provokasi
p’main lwn & p’nonton
• Sentiasa b’usaha m’ingkatkan presasi diri.

P’NONTON
• M’matuhi p’aturan tmpt p’tandingan
M’mb’ikan sokongan padu k’pada paskn sendiri
• M’ghormati p’gawai skn & p’nyokong paskn lwn
• M’jauhi unsur-unsur rasuah & p’judian
• M’ghargai p’sembahan p’mainan yg b’kualiti
• M’erima kptsn p’tandingan dgn semangat k’sknan
• M’gelakkan provokasi
.

P’LEMBAGAAN P’SATUAN

J/kuasa induk

1) 1 presiden

2) 1 tmbln presiden

3) 3 naib presiden

4) 9 ajk-s/u, bndhri & wkil tiap ngri dlntk prsiden

Tugas2 ajk induk

- Lntk pgrsi j/kuasa2

- Kuatkuasakn dsar2 n kptsn msyuarat agung thnn n khas

- Mgurus n mtdbr psatuan n mjlnkn prog psatuan

- Mkaji n mluluskn pblnjaan ptdbrn n prog yg dllskn

- Mllskn prtrn2 bru/yg dpnda utk bahas dlm msyart agung thnn /khas

1) presiden-jd pgrsi smua msyrt j/kuasa induk

2) tmbln pgrsi-mbn2 presiden mlksanakn ptdbrn

3) naib prsdn-mbn2 prsden mlksanakn ptdbrn

4) s/u-b/jwb utk pastikn sgla ursn ptdbrn bjln lncar.sgla ursn srt-myrt, dkmntsi n pyata prlu durskn o beliau

5) bndhri-m’bt ktipan yran n sgla hal kwgan durskn

6) ajk- mpgrusikn jwnkuasa2 n mjlnkn tgs yg darah prsdn, jwtnkuasa kwangan cari smbr pdptn psatuan skn, jk pmbgnn mjlnkn prog2 pmbgnn n lthn, jk tknkl lbtkn hal ehwal kpgawaian tknkl skn,jk ptndgn k’lolakn ptndgn prgkt a/bgsa,jk tatat’tib ptskn k’s spt slh lku n mjthkn hkmn.

P’milihan atlit

1) Somatotaip

2) Jisim bdn

3) K’tinggian

4) Jisim bdn(bbs lemak)

5) Pmbhgian segm’ bdn

P’mbangunan atlet

1) Prog pmbgnn bkt

2) Gru pjk ramai dtmptkn di sek

3) Prog pmbgnn skn dnaiktrf

4) Prog psediaan atlet

14 prinsip pgrsn fayol

1) M’nurut Fayol setiap organisasi p’rlu diuruskan berdasarkan 5 fungsi p’ngurusan iaitu:

i. P’rancangan

P’ngurus p’rlu m’mbuat jangkaan terhadap p’ristiwa yang boleh m’mberi kesan kepada organisasi & m’rancang p’lan op’rasi yang sesuai utk m’ndapatkan keputusan yang diingini pada masa depan.

ii. P’ngorganisasian

P’ngurus harus m’nentukan gabungan yang sesuai bagi sumber organisasi; termasuk m’sin, bahan & tenaga manusia; utk m’nyiapkan sesuatu tugas.

iii. P’ngarahan

P’ngarahan m’libatkan proses m’mberi arahan kepada p’kerja. P’ngurus p’rlu bertindak sebagai model p’ranan & m’ngamalkan komunikasi dua hala semasa m’mberi arahan

iv. P’nyelarasan

P’ngurus akan m’nyelaraskan tindakan m’reka m’lalui xtvt yang dilaksanakan. P’ngurus harus sentiasa m’nilai struktur sedia ada jika wujud sebarang kelemahan.

v. P’ngawalan

vi. P’ngawalan p’nting bagi m’mastikan xtvt sebenar yang dijalnkan adalah Konsisten dengan xtvt yang dirancang.

Fayol juga telah m’mp’rkenalkan 14 prinsip p’ngurusan

a) Autoriti

· Usaha m’mberi arahan & m’ndapatkan ketaatan

· Wujud daripada kedudukan formal dlm organisasi

· M’wujudkan tanggungjawab

b) Disiplin

P’nting utk m’lancarkan p’rjalanan organisasi

c) Satu arahan

P’kerja hanya m’nerima arahan daripada seorang ketua sahaja

d) Uniti arah & tujuan

Semua xtvt dirancang utk m’ncapai matlamat yang sama

e) M’ngutamakan kep’ntingan umum

Tidak m’ngutamakan kep’ntingan p’ribadi atau kep’ntingan sekumpulan p’kerja tertentu sahaja dlm organisasi

f) Ganjaran

P’mberian ganjaran yang adil kepada p’kerja & majikan

g) P’musatan

· P’musatan atau p’m’ncaran bergantung pada keadaan

· M’maksimumkan p’nggunaan kepakaran atau kecekapan p’kerja

h) Rantaian skala

· Rantaian autoriti dari atas ke bawah

· M’nggalakkan komunikasi m’ndatar

i) Teratur

· P’ralatan disimpan di tempat masing-masing

· P’kerja yang sesuai ditugaskan di tempat yang betul

j) Ekuiti

P’kerja dilayan dengan adil & saksama

k) Kestabilan p’rkhidmatan p’rsonel

M’ngelakkan pusing ganti p’kerja kerana p’ngambilan p’kerja baru m’libatkan masa & kos lthn yang tinggi

l) Inisiatif

P’kerja digalakkan utk m’mpunyai inisiatif sendiri dlm m’nyempurnakan tugas masing-masing

m) Esprit de corps (kerjasama)

M’ngutamakan p’rpaduan & semangat kerja berpaskn dlm m’nyempurnakan tugas

1mrd1skn

Xtvt skn yang dica&gkan adalah sep’rti berikut:
a) Prog Skn Umum - sepanjang tahun
Lthn Rumah Skn*
M’rentas desa
Skn / p’rmainan
Balapan & pa&g
Ptndgn M’rentas Desa*
Skntara*
Kejohanan Balapan & Pa&g
b) Kelab Skn & P’rmainan* - sepanjang tahun
90 minit seminggu utk Skol M’nengah
60 minit seminggu utk Skol Rendah
Lthn p’lbagai p’rmainan & Modified Gam’s
c) Ptndgn Dlman - sepanjang tahun
Ptndgn antr rumah skn
Ptndgn antr tingkatan / kelas
Ptndgn antr dorm di asrama
d) Ptndgn Lain
Majlis Skn Skol Daerah (MSSD)
Majlis Skn Skol Negeri (MSSN)
Majlis Skn Skol Malaysia (MSSM)
Ptndgn P’ringkat Antrbangsa
e) Xtvt Skn Lain
*Wajib utk setiap mrd

Dlm m’laksanakan Dasar 1M 1S, setiap skol disarankan m’ngikuti strategi2
berikut:
i) M’laksanakan tinjauan utk m’ngenal pasti minat mrd dlm jenis skntertentu.
ii) M’laksanakan tinjauan utk m’ngenal pasti minat & kemahiran guru dlmjenis skn.
iii) M’ngenal pasti semua skn & p’rmainan yang hndk ditawarkan samada dlm atau luar skol di bawah Kelab Skn & P’rmainan.
iv) M’mbuat tinjauan terhadap kemudahan skn di dlm & luar skol yang boleh dimanfaatkan oleh mrd.
v) M’nyediakan takwim tahunan prog skn skol.
vi) M’rancang & m’laksanakan xtvt berdasarkan Modul Lthn Skn Utk Guru P’nasihat Kelab Skn Skol (Modul boleh dimuat turun daripada
laman web KPM).
vii) M’ngguna pakai sumber kepakaran / kep’gawaian yang terdapat di dlm &
di luar skol.
viii) M’nyediakan prasarana, kemudahan asas & p’ralatan utk m’njalankan
xtvt di bawah prog skn skol atau m’milih lokasi di luar skol
yang sesuai & selamat.
ix) P’njadualan xtvt prog skn skol m’ngikut masa yang bersesuaian
berdasarkan latar belakang & kemudahan skol.
x) M’libatkan masyarakat, pihak swasta atau agensi luar dlm m’laksanakan
prog skn skol.
xi) M’nggalakkan kreativiti & inovasi dari pihak skol dlm kegiatan skn
yang dijalankan.
xii) M’netapkan matlamat & objektif keseluruhan prog p’mbangunan skn
skol.

TUJUAN PMBGNN SKN

-mlksnakn prog pmbgnn skn dan prgkt akar umbi sce mylrh ke smua daerah

-mwjudkn prog lthn yg sstmtk n bksn scr btrsn dlm j/msa pjg

-mlhrkn atlet rmja yg bptensi dan lyk utk wkili ngri dlm kjhnn sukma n mwkili ngra

-mlhrkn pgawai skn n jrlth yg bkualiti, lbh efesen dlm lksana tgs n t/jwb

-mantau plksanaan prog lthn yg djlnkn tiap pst lthn.

Tugas MSN:

¢ Memberi nasihat kepada menteri tentang perkara-perkara berhubung dengan sukan.

¢ Menyelaras kegiatan sukan yang diselaraskan oleh pihak kerajaan dan bukan kerajaan.

¢ Membuat syor kepada kerajaan mengenai cara dan dasar untuk memajukan sukan dan melaksanakannya jika diluluskan.

¢ Menggalakkan penyertaan dalam sukan di dalam dan luar negara.


PTDBRN AGNSI2 SKN KBGSAAN & ANtRBGSA

1) Plmbgaan organssi bdn skn kbgsaan

- Akta Pmbgnn Skn 1997, (AKta 576) JADUAL KEDUA (Seksyen 19),- plmbgaan n kaedah bdn skn yg btndk sbg bdn pgelola/pwkilan bg sknnya di prgkt kbgsaan.

-pkara brkt prlu dprntkn dlm plmbgaan/kaedah2:

i) bdn skn hndklh mpunyai tjuan n mtlmt brkt:

- utk elakkn n mbgnkn skn

- utk kekalkn hbgn baik n kddkn baik dgn bdn pgelola n pgwln seliaan antrbgsa

- utk pastikn bhw plmbgaan n kaedah2 dpthi n dikuti o smua angta

- utk kwl n mjlnkn bdg kuasa k’ats smua xtvt bhbgn dgn skn d Msia n o wkil Msia d’luar ngra

ii) xtvt djlnkn tnpa ada diskriminsi ttg jntina, ras, wrn klt,agma, asl usl, bhs, kcndrgn pltik/apa2 pndgn len yg dpgg o angtanya.

iii) prsdr pmlhn adlh tbuka n adil

iv) akaun taudit spnhnya, lprn ttg xtvy pgunaan pblnjaan wang yg sblmnya dkmukakn kpd Psrnjya bsrta apa2 yg dkhndki o Psrjya.

2) Pntdbrn orgnssi skn

a) Pgnln- ssorg ptdbr prlu jlnkn tgs ikt prss2 ass

b) Prncgn-prncgn adlh pnntuan tdhlu.lbtkn 3 pkra(tntukn ap yg ptt, tntukn bgmna ptt dlkukn, tntukn siapa yg mlkukn)

-prss prncgn bksn lbtkn 5 pkra(tntukn obj2 kslrhn,tntu obj khusus, knlpsti strategi/tdkn khusus utk cpi obj, tntu piawai prstsi khss utk cpi obj, nlai kmmpuan)

c) Pgelolaan-prss yg lbtkn 2/lbh mnsia mgmblg tnga n smbr utk cpai tjuan ttntu, tdpt 4 prnsip pglollan yg dnytakn Leith(pmbhgian tgs n dlgasi tnggjwb, kklkn hierarki autoriti, ttpkn pnduan t/lku, mbuat kptsn bdsrkn kupayaan n bkn psonaliti)

d) Pgrhn-ikt Frost & Marshall(1997),suatu prss yg sbbkn ssatu tndkn blku, prss mlbtkn pmbrian tnjuk ajar/bmbgn, mpgrhi org len/mmbuat kptsn n br arhn.

e) Hal kakitgn-tgs ini mlputi pmlhn k/tgn utk btgs yg ssuai bg mjyakn ssatu xtvt orgnsasi.tgs ptdbr(tntukn bil staf yg dprlukn, kthui kupyaan n kblhn staf, pastikn cra intrksi antr staf.

-ptdbrn k/tgn lbtkn 2 aspk utma iaitu kmnusiaann n tknkl( Voltmeter, Esslimger, McCue & Tillman, 1979).

f) Mylrs/koordinasi-tgs ptdbr adlh mylrskn prog/unit ptdbrn srta pastikn oprsi bjln lncr ikt prncgn dttpkn.

-Untuk memastikan koordinasi yang baik, pentadbir perli mengikut prosedur yang betul;

1) Mglkkn kmnksi scr frml.

2) Mwjudkn prturn2 yg diterima umum.

3) Mengadakan sstm kmnksi frml

4) Tnm mtlmt dminan dlm dr k/tgn,

5) Buat pemerhatian rapat.

6) umumkn grs autiriti, t/jwb, tgs & pertalian unit.

7) Xtvt yg sma ditugaskan kpd unit ptdbrn yg sama.

8) Mempiawaikan perlakuan.

9) M’hrmnikn program dan polisi.

10) Arahan ptt lgkp dan jelas.

11) Mmupuk smgt berpasukan.

12) bkmnkasi trs dgn k/tgn

13) ptdbr mesti merupakan sorg yg sudi mdgr pndgn k/tgn.

14) Pertemuan sosial tidak formal patut digalakkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...