Pembelajaran luar bilik
darjah ini telah diperkenalkan oleh Kementerian Pembelajaran sejak tahun 2000
lagi. Pembelajaran luar bilik darjah
(PLBD) adalah suatu program atau aktiviti luar bilik darjah yang terancang dan
berstruktur. Aktiviti ini berpusatkan murid dan bertujuan untuk menyokong dan
mengukuhkan pelaksanaan kurikulum sekolah.Ia juga merangkumi pembelajaran yang
progresif. Selain itu, ia memberi fokus mengenai perkembangan potensi individu
secara menyeluruh dari segi aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek.
Objektif yang ditekankan ialah menyediakan murid untuk
belajar sesuatu tajuk atau konsep yang akan dipelajari , atau sebagai satu
proses mempelajari. Domain
pembelajaran terdiri daripada tiga iaitu
pengetahuan, sikap dan kemahiran. Selain
itu, dapt mengukuhkan kefahaman murid terhadap konsep yang dipelajari di dalam
kelas, memberikan pengalaman pembelajaran dalam situasi yang sebenar, bermakna
dan menyeronokkan. Kemudian, ia juga
membolehkan murid berfikir dan menguasai ilmu pengetahuan melalui pengalaman
kontekstual, meningkatkan minat dan sikap murid untuk belajar, mengembangkan
kemahiran mengumpul, memproses, dan menganalisis data serta maklumat. Akhir sekali, dapat menerapkan nilai-nilai
murni.
Terdapat tiga Model PLBD iaitu Model PLBD 1 merupakan
pembelajaran di luar bilik darjah iaitu di kawasan sekolah seperti makmal
komputer, makmal sains dan taman sekolah.
Model PLBD 2 pula ialah berhampiran kawasan sekolah seperti taman
permaianan, kawasan kampung dan luar pagar sekolah. Model PLBD 3 ialah pembelajaran jauh dari
kawasan sekolah (dengan kebenaran PPD) merupakan satu lawatan yang terancang
dan berintegrasi ilmu). Kawasan tersebut
ialah kawasan sekolah lain, taman sains, universiti, pusat sukan dan taman
rekreasi.
Perancangan PLBD dilakukan sebelum, semasa dan
selepas. Sebelem pembelajaran, tujuan
dan objektif PLBD. Hasil
pembelajaran tajuk atau konsep dalam sukatan
atau sikap dan kemahiran. Ia juga perlu
memenuhi segala syarat dan kehendak rasmi seperti kebenaran bertulis daripada
pihak sekolah, PPD, dan ibu bapa.
Kemudian, ia juga perlu diberi taklimat berkenaan keselamatan, peraturan
dan tanggungjawab guru serta murid. Sebelum memulakan pembelajaran perlu
menyediakan peralatan untuk aktiviti.
Semasa aktiviti pembelajaran perlulah menyelia dan mengawal murid supaya
keselamatan murid sentiasa terjaga.
Menggalakkan murid membuat pertanyaan untuk mendapat maklumat. Membuat perhatian secara langsung dan memberi
bantuan kepada yang memerlukan, mengumpul dan merekod maklumat, mematuhi
peraturan lawatan serta bekerjasama
dalam kumpulan.
Selepas aktiviti PLBD, guru perlu memberikan maklumat
tambahan jika diperlukan murid, membimbing murid membuat rumusan, menilai
pembelajaran murid dan keberkesanan aktiviti PLBD, menyusun maklumat yang
terkumpul, menjawab soalan-soalan tugasan dan membuat rumusan.
No comments:
Post a Comment