•Definisi Kaedah
•Satu tujuan pengajaran yang telah dirancangkan dengan teratur (Sharifah Alwiah Alsagoff, 1986)
•Satu jalan untuk mencapai objektif pengajaran (Abu Saleh, 1988).
•Satu siri tindakan yang sistematik dengan tujuan mencapai objektif pelajaran (Mok Soon Seng 1992).
•Satu tujuan pengajaran yang telah dirancangkan dengan teratur (Sharifah Alwiah Alsagoff, 1986)
•Satu jalan untuk mencapai objektif pengajaran (Abu Saleh, 1988).
•Satu siri tindakan yang sistematik dengan tujuan mencapai objektif pelajaran (Mok Soon Seng 1992).
Definisi Teknik Pengajaran
•Strategi pelaksanaan yang dirancang oleh guru untuk mengendalikan pelajarannya
•Kemahiran guru dalam pengelolaan dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran
dan pembelajaran (Azman Wan Chik (1987).
Panduan Guru sebelum mengaplikasi sesuatu kaedah pengajaran (Al-Kailany, 1986)
•mestilah sesuai dengan tujuan dan matlamat pelajaran
•sejajar dengan objektif pelajaran yang hendak dicapai
•haruslah sesuai dengan tabiat (nature) pelajaran yang diajar
•sepadan atau setara dengan umur pelajar
•boleh atau mampu diaplikasi oleh guru
•mempunyai masa yang cukup untuk
•mengaplikasikan kaedah berkenaan
•mestilah sesuai dengan kemudahan yang ada
Teknik Pengajaran
•Demonstarasi
•Ceramah
•Perbincangan
•Sumbangsaran
•Lakonan
•Projek
•Lawatan
•Bercerita
•Nyanyian
•Teknik penyelesaian masalah
Kepentingan Kaedah/Teknik Pengajaran
•Kepelbagaian teknik pengajaran membantu guru dalam penyampaian yang berkesan
•Peluang pembelajaran (learning opportunities) dan pengalaman pembelajaran (learning experiences) akan mengubah tingkah laku pelajar dari segi kognitif, psikomotor dan afektif
•Pembelajaran seharusnya menyeronokkan apabila guru menggunakan pelbagai situasi dan rangsangan samada di dalam atau di luar bilik darjah
Elemen utama dalam sesuatu pengajaran
•Strategi pelaksanaan yang dirancang oleh guru untuk mengendalikan pelajarannya
•Kemahiran guru dalam pengelolaan dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran
dan pembelajaran (Azman Wan Chik (1987).
Panduan Guru sebelum mengaplikasi sesuatu kaedah pengajaran (Al-Kailany, 1986)
•mestilah sesuai dengan tujuan dan matlamat pelajaran
•sejajar dengan objektif pelajaran yang hendak dicapai
•haruslah sesuai dengan tabiat (nature) pelajaran yang diajar
•sepadan atau setara dengan umur pelajar
•boleh atau mampu diaplikasi oleh guru
•mempunyai masa yang cukup untuk
•mengaplikasikan kaedah berkenaan
•mestilah sesuai dengan kemudahan yang ada
Teknik Pengajaran
•Demonstarasi
•Ceramah
•Perbincangan
•Sumbangsaran
•Lakonan
•Projek
•Lawatan
•Bercerita
•Nyanyian
•Teknik penyelesaian masalah
Kepentingan Kaedah/Teknik Pengajaran
•Kepelbagaian teknik pengajaran membantu guru dalam penyampaian yang berkesan
•Peluang pembelajaran (learning opportunities) dan pengalaman pembelajaran (learning experiences) akan mengubah tingkah laku pelajar dari segi kognitif, psikomotor dan afektif
•Pembelajaran seharusnya menyeronokkan apabila guru menggunakan pelbagai situasi dan rangsangan samada di dalam atau di luar bilik darjah
Elemen utama dalam sesuatu pengajaran
•Menarik
perhatian
•Menyatakan
objektif pelajaran
•Merangsang
proses mengingat semula kandungan lepas lepas
•Bahan-bahan
yang boleh menimbulkan rangsangan
•Memberi
bimbingan
•Tugasan
•dan
soalan
•Membuat
penilaian tahap penguasaan pelajar
•Mengekal
dan mengembangkan pengetahuan dan
•kemahiran
pelajar
No comments:
Post a Comment