cursor

Golfer Teeing Off 3

Daisypath Friendship tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Followers

fcu communication

Saturday, January 7, 2012

motor learning

Maklumbalas / Feedback
Objektif :
n  Memahami, membezakan serta memberi contoh maklumbalas dalaman (intrinsik) & luaran (ekstrinsik) .
n  Menerangkan dan membezakan Knowledge of Results (KR) dgn Knowledge of Performance (KP).
n  Menerangkan peranan serta prinsip maklumbalas luaran / tambahan.
n  Memahami pembolehubah maklumbalas luaran dari segi kandungan, penjadualan, ketepatan dan kekerapan.
n  Mengaplikasikan prinsip maklumbalas luaran dalam pengajaran-pembelajaran sukan dan pendidikan jasmani.
n  Asas – Teori Pembelajaran Thorndike (1931)
n      Maklumbalas (m.b.) perlu utk kukuhkan R – S (pembelajaran hanya akan berlaku bila ada m.b. Lagi kerap – lagi cepat pembelajaran. 
n  Konsep kawalan motor lingkaran tertutup (closed loop).
n  Maklumbalas –         banding perlakuan / matlamat yg diingini dgn apa dilakukan.
n  Dibahagi kepada :-
n  Maklumbalas dalaman (internal / intrinsik)
n  Maklumbalas luaran (external / ekstrinsik)

Maklumbalas Luaran (Augmented Feedback)
n  Augmented – menambahkan / memperluaskan
                        -  maklumbalas luaran.
n  Menambahkan apa yg diketahui oleh pelajar.
e.g. Guru - “Pulas kayu hoki dengan tangan kanan”
“Undur ke belakang bila hilang bola”
n  Maklumat yg diberi oleh sumber luar.
n  e.g.      Jurulatih, guru, papan skor, keputusan, video,gambar dsb.
Dibahagi kpd :-
n  Knowledge of Results (KR)
n  Knowledge of Performance (KP)
n  Biofeedback

3 ciri :-
n  Dalam bentuk verbal atau non-verbal.
n  Boleh diberi semasa, serta merta selepas (immediately) atau selepas beberapa lama sesuatu perlakuan.
n  Boleh menerangkan hasil perlakuan atau perlakuan tersebut.   

Knowledge of Results (KR)
n  Maklumbalas luaran tentang hasil (outcome) perlakuan atau ke arah pencapaian sesuatu matlamat.
e.g.       “Masa larian kamu ialah 55 saat” “Bagus, cuba lagi”
n  Sumber :-
n  (Jurulatih, Keputusan).

Knowledge of Performance (KP)
n  Maklumbalas tentang ciri-ciri suatu perlakuan.
e.g. “ Rapatkan siku tangan kanan sebelum hayun”
Beza KP dgn KR
KP - Memberi aspek perlakuan / prestasi

  Contoh KR dan KP
KR (verbal)
n  “Pukulan anda tersasar ke kanan”.
KR (non verbal)
n  Catatan masa pada papan skor

KP (verbal)
n  “Hayunan anda dari luar ke dalam”.
KR (non verbal)
n  Ulang tayang video

KR atau KP
KR
n  Utk sahkan maklumbalas intrinsik.
n  Pelajar / atlet x dpt menentukan hasil  perlakuan berdasarkan maklumbalas intrinsik.
n  Memotivasikan utk terus latih.
n  Utk galakkan pembelajaran penemuan (dicovery)

KP
n  Kemahiran yg perlu ciri pergerakan kompleks (gimnastik, terjun)
n  Pergeraan yg perlu pelbagai kordinasi anggota.
n  Jenis otot yg digunakan
n  KR redundant (sudah ada).

Biofeedback
n  Maklumbalas tentang proses fisiologi melalui alatan khas.
- e.g. Heart rate monitors, EMG.
n  Lebih digunakan utk rehabilitasi
- EMG – dpt latih pesakit stroke guna otot anggota.

Maklumbalas dgn Video
Keberkesanan dipengaruhi oleh :-
n  Tahap kemahiran pelajar.
n  Masa di mana maklumbalas video digunakan.
n  Disusuli dgn maklumbalas verbal.
n  Teknik yg mana lebih berkesan – pelajar lihat diri melakukan sesuatu kemahiran atau lihat model yg baik ?

Fungsi Maklumbalas Luaran
1.         Maklumat tentang perlakuan (betul / salah).
n  Keputusan / hasil sesuatu perlakuan.
n  Menerangkan kenapa sesuatu kesilapan berlaku.
n  Membetulkan sesuatu perlakuan.
2.         Motivasi
n  Maklumbalas yg sesuai (membina) dpt galak pelajar.
n  Maklumbalas negatif – kesan sebaliknya.
3.         Pengukuhan (reinforcement)
n  Pelajar akan ulang perlakuan sekiranya diberi pengukuhan positif.

Perlukah Maklumbalas Luaran ?

n  4 isu :-
n  Maklumbalas dapat bantu penguasaan kemahiran
n  Maklumbalas tidak perlu utk penguasaan kemahiran.
n  Maklumbalas boleh meningkatkan kemahiran.
n  Maklumbalas akan halang pembelajaran kemahiran.

Maklumbalas dapat membantu penguasaan kemahiran
3 situasi di mana x berkesan guna maklumbalas dalaman (sensori)
n  X dpt guna reseptor sistem sensori (e.g. tidak dpt lihat sasaran)
n  Kecederaan pd sistem sensori.
n  Ada tetapi tidak sempat guna (e.g. terjun)
n  Kesemua keadaan di atas perlu bantuan maklumbalas luaran (augmented) 

Maklumbalas tidak perlu untuk penguasaan kemahiran
n  Maklumbalas luaran spt skor dan sasaran sudah cukup utk beri maklumbalas – pemberian maklumbalas luaran tambahan – x perlu (redundant).
n  Modeling – pelajar dpt lihat dgn sendiri perlakuan model / pelajar lain.

Maklumbalas dapat meningkatkan penguasaan kemahiran
n  Setengah kemahiran dpt ditingkatkan degn maklumbalas dalaman (sensori) tetapi dgn adanya maklumbalas luaran – akan dpt tingkatkan kemahiran.
n  e.g. Masa larian diberi akan motivasikan pelajar utk
           tingkatkan kemahiran dpd yg tidak terima sebarang  
     maklumbalas.
  
n  Kemahiran yg perlu kordinasi pelbagi anggota – akan meningkat apabila diberi maklumbalas luaran.
Maklumbalas akan membantutkan pembelajaran kemahiran
n  Situasi pelajar baru (beginners) bila diberi terlalu banyak KR / KP  - akan bergantung kpd maklumbalas tersebut (dependent). Bila diuji – gagal
n  Kemahiran yg mempunyai maklumbalas sensori yg minimal atau susah utk difahami – akan akibatkan situasi di atas..

Tujuan Beri Maklumbalas Ekstrinsik
n  Bimbing pelajar / atlet cari maklumbalas intrinsik / dalaman (sensori)
n  Latih pelajar / atlet belajar sendiri.
n  Kurangkan pergantungan kpd maklumbalas ekstrinsik / luaran  (tambahan).

Isu Pemberian Maklumbalas Luaran
    n  Isi (Content)---> program, parameter, visual,  deskriptif dan preskriptif

n  Jumlah (Amount) --->  Maklumbalas kesimpulan (summary KR), Maklumbalas purata (average KR)

n  Ketepatan (Precision)---> Maklumbalas julat (bandwidth KR)
n  Kekerapan (Frequency) ----> Faded feedback, Reversed bandwidth KR, Serta merta (Instant),  Lewat (Delayed)
Jenis
Fungsi
Contoh
Program
Bantu bentuk pola /ciri perlakuan asas
Sesuai untuk pelajar baru/ tahap pembelajaran kognitif-lisan
‘ Gosok belakang badan dengan raket’
Parameter
Bantu ubahsuai ciri kinetic pergerakan
Sesuai untuk pelajar berpengalaman- tahap pembelajaran assosiatif
‘ hayun laju ke atas bola’
Visual
Maklum balas non-verbal
Sesuai untuk pelajar –intermediate & expert
Beginners perlu banyak bantuan verbal

Deskriptif
Arahkan pelajar tumpu pada sesuatu aspek perlakuan
‘ Raket masih di atas kepala’
Preskriptif
Beri cadangan/pembetulan pda perlakuan
Sesuai untuk pelajar/atlet baru
‘angkat raket ke belakang sebelum lambung bola’


Apa yg harus diberitahu
(Isi kandungan Maklumbalas)
n  KP atau KR?
n  Kombinasi kedua – berkesan.
n  Pendekatan sandwich (Fischman & Oxendine, 2001)
-           Pengukuhan – Pembetulan – Motivasi.
-           Sesi latihan – pukulan servis tenis
-           e.g.                  “ Bagus. ”
“ Cuba tumpu pd pukulan ke atas bola.”
“ Tahniah”.
n  Kesesuaian dan jenis maklumbalas  - bergantung kpd tahap kemahiran (pembelajaran ) pelajar

Jumlah (Amount) Maklumbalas  
i. Maklumbalas Kesimpulan (Summary Feedback)
n  Maklumbalas diberi pada akhir sesuatu perlakuan (selepas beberapa ulangan).
n  Hasil   – prestasi lemah semasa latihan (practice).
                        -  prestasi baik semasa ujian pengekalan (retention).

n  Kemahiran kompleks (susah) – kurangkan jarak antara ulangan  
n  Kemahiran mudah (senang) – tambah jarak ant ulangan




Faedah Maklumbalas Kesimpulan
(Summary Feedback)
n  Pelajar perlu buat percubaan sendiri utk beberapa ulangan sebelum terima maklumbalas. Selepas terima m.b. Pelajar akan gunakan utk meningkatkan prestasi sendiri.
n  Hasilkan prestasi yg lebih stabil kerana tiada m.b., pelajar tidak akan banyak buat p'ubahan dalam perlakuannya semasa latihan (practice).
n  Menggalakkan pelajar buat analisis sendiri – tumpu perhatian kpd maklumbalas dalaman (sensori).

Jumlah (Amount) Maklumbalas  
ii.  Maklumbalas Purata (Average Feedback)
n  Maklumbalas tentang purata hasil perlakuan.
n  Kesan sama dgn maklumbalas kesimpulan.
n  Lebih mudah diberi.
n  Guru / jurulatih dapat kesan perlakuan yg ekstrim (terlalu banyak salah)   

Ketepatan  dalam Maklumbalas
n  Peringkat awal pembelajaran – mb x perlu diberi tepat.
“ Pukulan anda tersasar ke sebelah kiri”.
n  Bila sudah tambah baik – mb yg lebih tepat diberi (kuantiti)
“ Pukulan anda tersasar ½ meter ke kiri”.  
n  Maklumbalas Julat (Bandwidth KR) – Sheerwood, 1988
- Mb hanya diberi apabila kesilapan berlaku di luar julat yg  
  ditetapkan.
Kelebihan Bandwidth KR :-
n   Kurangkan pergantungan kpd mb luaran / ekstrinsik.
n   Bila dapat pengukuhan -ve, pelajar akn elak ulangan.
n   Bila x mb, pelajar akan kukuhkan perlakuan yg betul.

Kekerapan (Frequency) Maklumbalas
i.          Maklumbalas Pudar (Faded KR)
n   Mb yg beransur kurang (100% - 50%)
n   Mb boleh diubahsuai utk selaras dgn tahap p'kembangan pljar
ii.         Reversed Bandwidth KR
n    Mb diberi utk perlakuan yg betul shj.
  
iii.        Maklumbalas serta merta (instant) dan lewat (delayed)
n  Mb yg diberi sebaik sahaja tamat perlakuan
n  Mb yg sengaja diberi lewat beberapa ketika.
n  Hasil – yg diberi lewat lebih baik (galak pembelajaran).   

Teori Kesan Maklumbalas
n  2 teori menerangkan kesan kekerapan dan penjadualan mb ke atas pembelajaran:- 
i.          Guidance Hypothesis (Utk Kekerapan Mb)
n  Walaupun KR yg banyak dpt bantu meningkatkan pembelajaran, terlalu banyak akan halang pelajar dpd cari maklumat kritikal dari dalaman (sensori). Pelajar jadi malas utk belajar cara penemuan/ akses kendiri. Proses pembelajaran (kekal) akan terhalang.
ii          Consistency Hypothesis (Utk Penjadualan Mb)
n  Penjadualan mb spt Bandwidth KR membolehkan pelajar buat pembetulan jangka pendek secara berterusan dan elak bentuk satu tabiat perlakuan.

Rumusan
n  Guna Mb Pudar (faded KR). Beri banyak mb pada tahap awal pembelajaran dan ansur kurang apabila kemahiran asas dikuasai.
n  Guna pelbagai bentuk mb (bandwidth, summary dan average KR) – kesan – penurunan prestasi awal (latihan) tetapi akan tingkatkan pembelajaran (pengekalan).
n  Ajar pelajar utk ajar sendiri – cari mb sensori. Bentuk mb - tanya soalan kpd pelajar.
n  Elak information overload dlm beri mb. (Instant KR)  
n  Tumpu kpd satu / dua maklumat penting semasa beri mb. Ikut urutan semasa beri tumpuan (anggota badan).
n  Beri mb ttng pola pergerakan (program) sebelum ciri kinetik (parameter).
n  Beri kombinasi mb +ve dan  -ve (dgn tujuan utk memperbaiki prestasi).
n  Galakkan pelajar tanya soalan (bentuk persekitaran yg kondusif).
n  Jangan beri mb kalau tidak tahu apa yg hendak diberikan.
n  Tidak perlu beri mb bila :-
n  Pelajar sendiri dpt lihat hasil perlakuan sendiri.
n  Pelajar / atlet yg mahir / berpengalaman.
n  Pelajar / atlet mempunyai motivasi kendiri yg tinggi.    











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...